Zorg goed voor je tweede brein!

Darmen zijn niet het meest favoriete gespreksonderwerp. Veel mensen kennen darmen als orgaan dat voedsel tot ontlasting brengt. Maar ze zijn veel belangrijker dan velen zich bewust van zijn. Je darmen worden ook wel je “tweede brein” genoemd.

Darmen en spijsvertering

Je darmen zijn een onderdeel van je spijsverteringssysteem. De spijsvertering begint in je mond, waar via het speeksel enzymen worden toegevoegd voor de afbraak en vertering van voedingsstoffen. Je voeding gaat vervolgens door je slokdarm naar je maag. Daar aangekomen wordt het gekneed, verwerkt en getransporteerd, waarbij schimmels en bacteriën worden gedood. Vanuit je maag gaat je voeding naar je darmen. Je darmen zorgen voor verdere vertering, afbraak en opname van voedingsstoffen. Je darmen bestaan uit darmvlokken (kleine uitstulpinkjes). Deze zijn bekleed met bindweefsel dat ervoor zorgt dat belangrijke voedseldeeltjes, vitaminen en mineralen door je lichaam worden opgenomen en dat andere deeltjes worden tegengehouden. Daarnaast maken je darmen zelf belangrijke vitaminen aan zoals vitamine K en verschillende soorten vitamine B.

Darmen als onderdeel van ons immuunsysteem

Naast de spijsvertering, zorgt een gezonde darmslijmvlies barrière en een goede darmflora (de bacteriën in onze darmen) voor je immuunsysteem; de slijmvlies barrière en darmflora houden namelijk bacteriën en virussen tegen en bestrijden deze.

Je darmflora

Darmflora is dus erg belangrijk voor je gezondheid en afweersysteem. Helaas zijn er nog teveel mensen die zich hier niet bewust van zijn en darmklachten of een suboptimale darmflora hebben. De darmen nemen dan onvoldoende vitaminen, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen op of laten juist virussen en bacteriën door. Heb je dit, dan kun je een breed scala aan klachten hebben. Dit kan gaan om bijvoorbeeld vermoeidheid, lage weerstand, buikpijn, voedselintoleranties, een verstoorde stoelgang, een opgeblazen buik, een droge mond of slechte adem, huidproblemen, prikkelbare darmsyndroom of maagzuurproblemen.

Hoe zorg je goed voor je darmen?

Een gezonde darmflora begint bij wat je eet. Eet je niet goed, dan kun je schade aanrichten aan je darmen. Voedsel wat hiervoor verantwoordelijk kan zijn is bijvoorbeeld tarwe, gluten, caseïne, saponinen, teveel ongezonde vetten en geraffineerde suikers. Eet je veel suiker, dan geef je bepaalde bacteriën ( denk aan de candidabacterie!) teveel ruimte om te groeien en klachten te veroorzaken. Maar ook medicatie kan een belangrijke boosdoener van jouw klachten zijn. Slik bijvoorbeeld niet zomaar maagzuurremmers; de kans is aanwezig dat jij denkt dat je klachten worden veroorzaakt door maagzuur, terwijl je juist een tekort aan maagzuur hebt. Hierdoor kunnen klachten verergeren en kunnen tekorten (zoals een vitamine B12 tekort) ontstaan. Ook antibiotica is een bekende boosdoener. Na het gebruik van antibiotica kun je daarom het beste je darmflora herstellen met goede voeding en eventueel probiotica.

Wanneer je met bepaalde (darm)klachten rondloopt, kan het dus zeker geen kwaad om eens goed te kijken wat je eet en wat je beter kunt laten staan.

Wat is goede voeding voor de darmflora?

Terug naar de basis. Dit is jouw mantra. Goede voeding bestaat uit verse onbewerkte producten. Zo bevatten verse groenten en fruit veel vezels, zelfs meer dan brood! Verder zijn gezonde vetten heel belangrijk. Zo werkt Omega 3 ontstekingsremmend in de darmen. Producten met gezonde vetten zijn vette vis (omega 3), avocado, zaden, noten en olijven. Probeer het gebruik van geraffineerde koolhydraten (tarwen, pasta, bloem, producten met tafelsuiker) te beperken. Zoete aardappel, quinoa, havermout en lijnzaad zijn mooie alternatieven.

Wil je hier meer over weten? Of wil je inspiratie met betrekking tot gezonde voeding/ leefstijl, of beter in je energie komen door middel van een gezonde leefstijl? Neem gerust contact met me op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *