Voeding en beweging

Vóór het sporten nog een bordje pasta of een boterham, wie doet het niet? Die snelle hap geeft namelijk nét die extra boost om beter te presteren. Maar sporten met een volle maag, is dat wel goed? Is het niet beter om na het sporten te eten? Er zijn veel misverstanden over bewegen en eten. In deze blog leg ik je uit hoe het nu precies zit.

Het is algemeen bekend dat (voldoende) bewegen samengaat met een gezonde leefstijl. Als je deze nieuwsbrief leest, ben je waarschijnlijk al bezig met bewegen en heb je ook al eens nagedacht over hoe je goed om kunt gaan met je voeding. Maar de kans is groot dat je jezelf afvraagt of wanneer je het beste kunt eten; voor of na je maaltijd?

Voor of na de maaltijd sporten?

Éven wat eten voordat je naar de sportschool gaat, doe jij dat ook? Snel een boterham eten om ervoor te zorgen dat je voldoende energie hebt om nóg beter te presteren? Het lijkt voor de hand te liggen dat eten en bewegen elkaar stimuleren, maar wist je dat je eigenlijk helemaal niet hoeft te eten voordat je gaat sporten?

Nuchter bewegen

Nuchter bewegen betekent dat je vóór de maaltijd, of pas drie uur ná je maaltijd sport. Wist je dat dit heel goed voor je is? Om te presteren ben je namelijk niet direct afhankelijk van een maaltijd. De truc is om je lichaam (opnieuw) te leren om vetten te verbranden in plaats van je toevlucht te nemen tot (snelle) koolhydraten.

Een optimale voedselverbranding

Na je maaltijd heeft je lichaam tijd nodig om je voeding te verbranden. Je alvleesklier maakt daarbij spijsverteringsappen aan, belangrijke bouwstoffen worden uit je voeding onttrokken, opgenomen door je lichaam en stoffen die niet in je lichaam thuishoren worden uitgescheiden. Je lichaam kan dit alleen wanneer het in rust is. Het verbranden van voeding is dus al een sport op zichzelf!

Wanneer je direct na het eten gaat sporten of intensief beweegt, stopt je spijsvertering. Dat betekent dat je alvleesklier geen spijsverteringssappen meer aanmaakt, bouwstoffen niet meer opgenomen worden en je lichaam stopt met de uitscheiding van overtollige stoffen. In plaats daarvan word je lichaam geactiveerd, maakt het adrenaline aan, en bereidt het zich voor om in actie te komen. Als je je verbrandingsproces na de maaltijd stopzet door direct intensief te bewegen, kan dit bovendien tot spijsverteringklachten leiden.

Met nuchter bewegen leer je naar je lichaam luisteren

Als je na je maaltijd wacht met intensief bewegen of sporten, wordt de verbranding van vetcellen gestimuleerd. Je haalt daarbij je energie uit vetten en niet meer uit suikers. Vetverbranding kan wel 2 tot 3 uur aanhouden en zorgt ervoor dat je minder honger hebt. Voor je lichaam is dit een “eerlijk” gevoel; het hongergevoel dat je ervaart als je op suikers leeft is een onecht hongergevoel dat voortkomt uit een sterke daling van je bloedsuikerspiegel. Als je “nuchter beweegt”, zullen de cellen van je lichaam gevoeliger worden voor insuline en beter in kunnen spelen op de behoefte van je lichaam.

Volgende keer leg ik je uit hoe het werkt met insuline – gevoeligheid en resistentie. Maar voor nu is mijn tip: zorg ervoor dat je wacht met sporten totdat je lichaam de rust heeft gehad om je voeding op te nemen! Wil je meer over dit onderwerp weten of kan ik je ergens mee helpen? Je kunt altijd contact met mij opnemen via 06-11041751 of regieopleefstijl@gmail.com.

Met vitale groet,

Caroline van der Veldt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *