Micronutriënten

Vorige week vertelde ik je hoe belangrijk het is om een goede balans te vinden tussen (goede) koolhydraten, eiwitten en (goede)vetten. Deze week ga ik dieper in op de micronutriënten in onze voeding. Micronutriënten zijn voedingsstoffen die je lichaam slechts in geringe hoeveelheden gebruikt, maar die heel belangrijk zijn voor het goed functioneren en de gezondheid van je lichaam. De belangrijkste soorten micronutriënten zijn: vitaminen, mineralen en spoorelementen.

Waar zijn micronutriënten voor nodig?

Om je lichaam te beschermen, energie om te zetten en te ontgiften heb je micronutriënten nodig. Maar vitaminen, mineralen en spoorelementen zijn daarnaast ook heel belangrijk als bouwstoffen voor je lichaam, anti-oxidanten, de aanmaak van hormonen, of zelfs psychische stabiliteit! Vitaminen, mineralen en spoorelementen zitten in plantaardige of dierlijke producten. Voor je dagelijkse behoefte ben je dus afhankelijk van voeding.

Welke micronutriënten zijn er?

Er zijn in totaal 13 verschillende vitamines. Vitamines A, D, E en K zijn vet oplosbare vitamines. Je lichaam kan deze vitaminen opslaan in lichaamsweefsel. Deze vitamines vind je voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen. Vitamines B (B1 t/m B12) en C zijn wateroplosbare vitamines. Deze worden niet opgeslagen in je lichaam (met uitzondering van B6 en B12) en moet je dus dagelijks aanvullen. Deze vitamines zijn voornamelijk vindbaar in vocht van voedingsmiddelen.

Mineralen en spoorelementen zitten net als vitaminen in onze voeding. Voorbeelden van spoorelementen zijn ijzer, zink, koper, jodium, selenium en silicium. Voorbeelden van mineralen zijn calcium, magnesium, natrium en kalium.

Kom ik micronutriënten tekort?

Er zijn veel discussies over het wel of niet slikken van aanvullende micronutriënten. Zo slikken veel mensen het hele jaar door multivitaminen en in de winter bijvoorbeeld extra vitamine C en D.

Als orthomoleculair therapeut geloof ik in de kracht van bepaalde supplementen. Een belangrijke reden om extra suppletie in te nemen, is dat onze basisvoeding vaak onvoldoende evenwichtig is. Dit komt onder andere door uitputting van onze (landbouw)grond. Zo is bijvoorbeeld in de afgelopen 20 jaar de hoeveelheid vitaminen en mineralen in bijvoorbeeld een broccoli afgenomen met ca. 65 %. In spinazie en aardbeien zit tegenwoordig 70% minder vitaminen en mineralen. En de afname van vitaminen en mineralen in bananen bedraagt zelfs ca. 85%!

Maar ook zorgen bijvoorbeeld luchtverontreiniging, toevoegingen in ons eten ( zoals diverse E-nummers), het slikken van bepaalde medicijnen, maar ook stress tot het onttrekken van bepaalde vitaminen en mineralen uit je lichaam. Het kan dan geen kwaad om iets extra’s te slikken. Supplementen kunnen een goede aanvulling zijn op gezonde voeding, maar ook

werken bij bepaalde klachten in het lichaam, zoals bijvoorbeeld bij migraine, botontkalking, terugkomende blaasontstekingen, maagproblemen, slaapproblemen, stress etc.

Kan ik niet alles uit een vitaminepil halen?

Wanneer je gezond eet en elke dag 2 ons verse groenten eet, haal je daar dus niet voldoende voedingsstoffen uit. Een gezond eetpatroon, aangevuld extra micronutriënten, draagt dus bij aan een gezonde voedingsbalans. Bij het slikken van aanvullende supplementen is het belangrijk om goed rekening te houden met de juiste biologische beschikbaarheid (kies voor een lichaamseigen vorm) en let altijd op de juiste dosering.

Suppletie kan dus om verschillende redenen een goede aanvulling zijn. Maar bovenal is gezonde basisvoeding een eerste vereiste. Alleen suppletie volstaat niet. En let dan op het gebruik van verse, onbewerkte producten. Laat de kant en klare pakjes in de winkel wat vaker staan, en probeer zelf eens gezonde gerechten te maken uit de pure producten, met zo min mogelijk toegevoegde kleur-, geur en smaakstoffen. Wist je trouwens dat het heel gezond is om (verse) kruiden en specerijen toe te voegen aan je maaltijd? Kruiden zitten boordevol vitaminen en mineralen. Ze zijn dus niet alleen een verrijking van de smaak van je maaltijd, maar ook nog eens super gezond!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *