Insulineresistentie

Vorige week heb ik je meer verteld over de voordelen van bewegen vóór, of in ieder geval niet direct ná een maaltijd. En dat eén van de voordelen die dit met zich meebrengt, een betere insuline-gevoeligheid van de cellen in je lichaam is. Wat is insuline, insulinegevoeligheid en insulineresistentie eigenlijk? In de nieuwsbrief van deze week leg ik je dit uit.

Wat is insuline?

Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat bloedsuiker wordt opgenomen in je lichaam. Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel niet te hoog. Insuline is een belangrijk hormoon; een te hoge bloedsuikerspiegel is namelijk gevaarlijk voor je lichaam. Elke keer wanneer je eet – ook na een klein tussendoortje- stijgt je bloedsuikerspiegel en maakt je alvleesklier insuline aan om de bloedsuikerspiegel weer stabiel te krijgen. Wanneer de voorraden in je lichaam vol zitten, wordt de rest opgeslagen in vet. Koolhydraten hebben een sterke invloed op je bloedsuikerspiegel. Wanneer je koolhydraten eet, stijgt je bloedsuikerspiegel.

“Dove cellen” door insulineresistentie

Wanneer je veel eetmomenten op een dag hebt (vaak tussendoortjes, naast de drie hoofdmaaltijden) en als je langdurig te veel enkelvoudige koolhydraten eet (zoals brood, snoep, koek, pasta, suikers, chips), moet de alvleesklier in korte tijd veel insuline aanmaken. Als je lange tijd achter elkaar veel insuline aanmaakt, raakt je alvleesklier uitgeput en kunnen je cellen “doof” worden voor de instructies van het insulinehormoon. Hierdoor heb je meer insuline nodig om hetzelfde effect te bereiken. Er is dan sprake van insulineresistentie.

Symptomen en risico’s van insulineresistentie

Herkenbare symptomen van insulineresistentie kunnen onder andere zijn dat je steeds trek hebt in suikers. Herken je “snaaitrek’, “moodswings,” en dat futloze gevoel na het eten? Heb je extra vetopslag rond je buik, een appelvormig figuur of moeite met afvallen? Dan heb je waarschijnlijk insulineresistentie opgebouwd.

Risico’s van insulineresistentie zijn onder andere een verhoogde kans op diabetes type 2, hartproblemen, een verhoogd cholesterol gehalte of een verhoogde bloeddruk. Ook zorgt insulineresistentie ervoor dat je suikers sneller en makkelijker worden opgeslagen in vet.

Tips om insulineresistentie tegen te gaan

Insulineresistentie komt veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Het is belangrijk je bewust te zijn wat insuline in je lichaam doet om resistentie te voorkomen. Een van de tips om goed met je lichaam en je insuline aanmaak om te gaan is minder vaak te eten. Laat tussendoortjes staan, en hou een gezond eetpatroon aan waarbij je drie eetmomenten op een dag kiest. Je alvleesklier heeft dan meer tijd heeft om tot rust te komen en je cellen zullen weer gevoeliger worden voor insuline. Ook het verminderen van suikers in je voeding, (nuchter) bewegen en afvallen bij overgewicht helpen tegen insulineresistentie.

Daarnaast raad ik je aan om bewuste voedingskeuzes te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door dat glaasje alcohol te laten staan en minder “snelle” suikers te eten. Hierover zal ik in de

volgende nieuwsbrief meer uitleggen. Ik neem je dan verder mee in de wereld van de macro-nutriënten: koolhydraten, vetten en eiwitten.

Ben je naar aanleiding van dit verhaal nieuwgierig geworden of wil je meer weten over een gezonde leefstijl/voeding ? Wil je beter in je energie komen of hulp krijgen bij een gezonde leefstijl? Je kunt altijd contact met mij opnemen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *